Kultasuklaa yhdistyy Arctic Forest Superfoodsin kanssa. Tuloksena on kansainvälistyvä yritys, Arctic Kultasuklaa, joka tuo markkinoille uusia ainutlaatuisia tuotteita Arctic Africa -brändillä. Yhteisiä tuotteita on jo eväspatukoissa, joita on kaikkiaan kuusi. Fuusion tuloksena tullaan näkemään myös uusia tuotteita, joissa käytetään arktisia super foodeja, kuten villiyrttejä ja marjoja.
Kultasuklaa Oy ja Artic Forest Foods Oy ovat julkaisseet yhdistävänsä liiketoimintansa. Uusi yritys tulee hyödyntämään molempien yritysten vahvuuksia: korkealaatuista käsintehtyä suklaata ja arktisia raaka-aineita ja makuja. Yhtiön toimipaikka ja tehdas tulevat olemaan Iittalassa ja Rovaniemellä jatkuu tuotekehitys. Yrityksen nimeksi tulee Artic Kultasuklaa, Artic Africa on yrityksen kansainvälinen brändi. Molemmat brändit säilyvät kotimaanmarkkinoilla ennallaan.
Kultasuklaa ja Arctic Forest Foods ovat tehneet yhteistyötä jo neljän vuoden ajan. Kultasuklaan suklaa kuorruttaa Arctic Super Foodsin välipalapatukoita. Kasvispohjaiset välipalatuotteet ovat yksi tämän ajan suurimmista megatrendeistä. Vuosittainen myynnin kasvu on makeisvälipalatuotteissa ollut 58 prosentin luokkaa. Kultasuklaa kääntää fuusion myötä tuotteiden kotimaisuusasteen suuremmaksi.
”Olemme erittäin innoissamme tämän yhteistyön syvenemisestä yrityskaupaksi ja samalla uudeksi ja laajemmaksi strategiaksi. Meillä on nyt hyvät mahdollisuudet kehittää tuotteita ja tuotantoa sekä lähteä rakentamaan kansainvälistymiskonseptia konkreettisin toimin”, toteavat Kultasuklaa Oy:n puolesta Juha-Pekka Kärkkäinen, Juri Kaskela sekä yhtiön neuvonantaja Tatu Kaskela.
Jari Kurtti Arctic Super Foodsilta on innolla lähdössä toteuttamaan laajemmin strategiaa arktisten makujen ympärillä. Tärkeänä missiona on saada uskomattomat, ravinteikkaat pohjoisen maut kaikkien saataville.
”Olen aina ollut sitä mieltä, että todellinen makuelämys tulee huolella valituista raaka-aineista”, hän sanoo.
Ruoka-alan sijoittaja ja FIBAN hallituksen jäsen Saga Forss toteaa, että Suomessa suuremmat yksiköt ovat tarpeen, jotta onnistutaan kansainvälisyyden tavoittelussa. Hän luonnehtii Arctic Kultasuklaata suuremmaksi kuin osiensa summa. Saga Forssin lisäksi syntyvän yhtiön taustavoimina ovat tunnetut sijoittajat Peter Vesterbacka, Pasi Joronen ja Kustaa Valtonen.
Artic Africa -brändiin liittyy myös koulutusyhteistyötä Ambitious Africa -hankkeena. Kehitteillä on paikallisia suklaatehtaita Afrikkaan. Yli 70% kaakaopavuista tuotetaan Afrikassa.
Aktiivisesti Ambitious Africa -hankkeen taustavoimissa toimiva Peter Vesterbacka uskoo uuden yhtiön kasvattavan eettistä ja yhdenvertaista yhteistyötä Suomen ja Afrikan eri maiden välillä. Ambitious Africa tulee olemaan myös Arctic Kultasuklaan alustana vastuullisen yritystoiminnan kehittämiselle. Hankkeessa korostetaan erityisesti nuorten ihmisten merkitystä muutoksentekijöinä kehittämällä muun muassa koulutusta ja yrittäjyyttä.
”Uuden yrityksen brändi on vahva ja sen tuotteilla on suuri kysyntä eri puolilla maailmaa. Suomalaiset arktiset maut ja raak-aineet ovat jotain todella aitoa ja ainutlaatuista. Ne osuvat terveellisen syömisen trendiin hyvin”, hän sanoo.
Paikalliset olot ja korkeat eettiset standardit huomoiden yhtiö tulee hankkimaan suklaan raaka-aineita suoraan Afrikasta, jossa yli 70 prosenttia kaakapavuista kasvatetaan. Tarkoitus on kiinnittää sekä kaakaopapujen laatuun että viljelijän asemaan.
”Kestävä kehitys ja sosiaalisen tasa-arvon ja ekologisen kestävyyden varmistaminen ovat tärkeitä arvoja myös kuluttajille. Kun asiat on tehty ihmisille mahdollisimman selkeiksi, ihmiset ovat valmiita äänestämään myös lompakollaa”, arvioi Juri Kaskela
Arctic Africa yhdistää pohjoiset arkitset ja Afrikan lämpimät maut ja raaka-aineet, ja tuo markkinoille herkullisen terveellisiä tuotteita. Yhtiö perustaa koulutusohjelman suklaan- ja välipalapatukoiden valmistamiseen. Koulutusohjelman toivotaan lisäävän osaamista raaka-aineissa, suklaankäsittelyssä ja tuotannossa. Oppilaitoskumppania vielä etsitään ohjelman tueksi.